Årsmöteskonferens 2018

Den 8-9:e mars arrangeras Spårvagnsstädernas årsmöteskonferens i Norrköping. Temat för i år är säkerhet och det är ett ämne vi kommer att behandla i ordets breda betydelse.

Årsmöteskonferensen är året stora händelse för föreningen och samlar personer beslutsfattare, operatörer, industri och andra aktiva inom spårvägssektorn.

Årets tema är säkerhet och fokus kommer att ligga på säkerhet i ordets breda betydelse, och vi kommer titta på allt från säkerhet för fotgängare och cyklister i och kring spåren, till hur nytt säkerhetskoncept påverkar synen på spårvägen i Stockholm och hur Göteborg arbetar systematiskt för att bättra på framkomligheten för både cyklister och spårvagnar.

Programmet nedan är preliminärt och kan komma att utökas med ytterligare intressanta föredrag..

Anmälan är nu öppen! Du hittar formuläret genom att klicka här.

För hotellrumsbokning med specialpris anger du koden Spårvagnsstäderna080318. Du kan antingen boka direkt på elite.se eller maila på info.grandhotel@elite.se alternativt ringa 011-364100. Senast den 8:e februari behöver du boka hotellrum för att få specialpriset (observera att sista anmälningsdag till själva konferensen inte är förrän den 1:a mars). Det kan finnas rum kvar efter detta datum också, men rummen släpps till allmänheten.

Onsdag

Kvällsaktivitet för dig som kommer tidigt
Under onsdagskvällen kommer vi arrangera en social aktivitet för dig som kommer tidigt. Vi planerar fortfarande aktiviteten, men plats kommer vara begränsad och föranmälan krävs. Mer info kommer att finnas här och mailas ut till de som redan anmält sig när planeringen är klar.

Torsdag

10.30 - Registrering och fika (det är möjligt att registrera sig under hela dagen)

11.00 - 12.00 - Föreningens årsmöte - Öppet för föreningens medlemmar och associerade medlemmar. Handlingar skickas ut till de som anmält närvaro samt kommer finnas upptryckta i begränsad mängd på plats. Observera att 12.00 är senaste sluttid, mötet kan avslutas tidigare.

12.00 - 13.00 - Lunch

13.00 - 16.00 - Introduktion till studiebesök i Norrköping samt studiebesök med spårvagn

16.00 - 17.00 - Säker utformning av spårväg för gående och cyklister
Stephan Besier från tyska Stadtbahngestaltung kommer ge exempel på bra utformning av spårväg med oskyddade trafikanter i fokus. Hur bygger vi tillgängligt och säkert för oskyddade trafikanter och vilka vanliga fällor ska vi undvika? Ett föredrag med många bilder för inspiration och som hålls på engelska.

Middag
Tillsammans äter vi en trevlig middag i hotellets restaurang. Efter middagen finns möjlighet för fortsatt mingel på närliggande Bishop’s arms.

Fredag

9.00 – 10.00 – Internationell utblick från Tammerfors
För några år sedan presenterade Tammerfors (som även är Norrköpings vänort) sina idéer för spårväg på just vår årsmöteskonferens. Nu är projektet verklighet och byggnationen i full gång.Antti Haukka från Tammerfors spårvägsprojekt kommer och ger oss en färsk uppdatering. Hur långt är projektet gånget och var är det på väg? Föredraget är på engelska.

10.00 – 10.20 – Förarassistans i spårvägen – vad är det och vad kan vi lära från tidigare experiment?
Förarassistans i alla sorters fordon är i ropet, och spårvagnar är inte undantaget. Vad innebär egentligen ADAS i allmänhet, hur långt har tekniken kommit och hur är den applicerbar i ett trafiksäkerhetssammanhang. Ulf Enhörning från MobilEye som under 2017 blev uppköpta av det stora företaget Intel som kanske närmast känns igen från din dator kommer berätta kort om hur tekniken kan användas inom spårvägen.

10.20 – 10.35 – Nätverksfika

10.35 – 11.15 – Hur kan ett systematiskt arbete för en bra och säker cykel/spårvägs-miljö gå till - exempel från Göteborg
Att skapa en säker trafikmiljö för oskyddade trafikanter är ett långsiktigt och systematiskt arbete. Mimmi Mickelsen, planeringsledare säkerhet spår på Göteborgs stad kommer att berätta om hur Göteborgs stad arbetar med frågan samtidigt som framkomligheten för spårvagnen säkras.

11.15 - 12.00 – Nytt säkerhetskoncept bland Stockholms spårvägar
I Stockholm har Trafikförvaltningen nyligen beslutat om ett nytt säkerhetskoncept inom spårvägen som kommer ändra på hur spårväg planeras. Martin Lindahl, teknik- och designansvarig på Tvärbanans Kistagren kommer att berätta hur synen på spårväg förändras.

12.00 – 12.15 – Avslutning och kommande aktiviteter
Det är snart dags för årets studieresa, Hans Cruse presenterar den och erbjuder även en tillbakablick från förra årets resa. Vi får även information om föreningens kommande aktiviteter.

12.15 – Lunch

13.15 – 15.00 Styrelsemöte
Konstituerande styrelsemöte öppet för föreningens valda styrelseledamöter.

Pris för båda dagarna är 5900 kr, för en av dagarna 4900 kr (eftersom föreningen är momsbefriad tillkommer ej moms). I priset ingår förmiddagsfika dag 1, lunch dag 1, studiebesök, middag, fika dag 2, lunch dag 2 samt samtliga seminarier. Observera att arrangemanget endast är öppet för föreningens medlemmar, associerade medlemmar samt särskilt inbjudna gäster.

Konferensen äger rum på Elite Hotel Norrköping, på gångavstånd från stationen. Alla deltagare bokar sina egna hotellrum, men rum finns reserverade fram till en tid innan konferensen på hotellet. Elite bli fullbokat, finns andra hotell i närheten. Sista anmälningsdag 1:e mars.

För frågor kring arrangemanget - kontakta föreningens kansli på info@sparvagnsstaderna.se eller 070-5680648.